Svar: Kød og bladgrønt

27. november 2017

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Dorthe

Tak for dit brev :)

Med den alder din datter har, vil det være rigtig fint, at du giver hende f.eks. stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), som hun kan spise enten med fingrene eller med en gaffel. Det vil stadig være lettest for hende at spise hakket kød, men det kan sagtens være i fast form som f.eks. via en frikadelle, kødboller, karbonader, krebinetter, stykker af farsbrød, eller det kan være kødsovs, millionbøf eller lignende.

Det vil generelt være en god idé, at du tilbyder hende mad i stykker og mad med mere bid, og du behøver således ikke længere tilbyde hende pureret eller meget findelt mad. Hun vil stadig have glæde af at få mos, men du kan f.eks. mose kartofler med lidt tomatsovs eller smørsovs og så tilbyde hende frikadellen i små stykker. Med mad i små stykker/hapsere kan hun øve pincetgreb og også begynde at øve det at spise med en gaffel :)

Du må også gerne mose kartofler og andre grøntsager med en gaffel, så hun generelt spiser mad med mere og mere bid og mad som kan spises med gaffel og ikke længere ske:)

Hun bør ikke få ‘grønt drys’ på varm mad. Friske krydderurter og bladgrøntsager må kun ...

Annonce

... anvendes i varme retter, hvis de koger grundigt med, eller hvis du sikrer dig at det bliver gennemstegt i ovnen. Der kan være jordbakterier på persille, purløg og andet bladgrønt – også selvom du er grundig med at rengøre det. Hun må dog gerne få lidt persille, purløg eller lignende på kold mad, men du bør ikke gemme mad med "grønt drys".

Med hensyn til pesto, så indeholder det en ret høj mængde salt, og anbefales derfor ikke umiddelbart til børn under 1 år, heller ikke selvom det kan blive gennemstegt i ovnen, hvis du f.eks. bruger det på fisk eller lignende.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hun må gerne få most avocado, det kan være en god idé at bruge netop avokado som smørbart pålæg, da det er med til at sikre lidt ekstra sunde fedtstoffer. Du kan evt. blande det med lidt citron og lidt hvidløg, så det smager af lidt mere.

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den guider jeg igennem måned for måned, og du finder dagsplaner, opskrifter osv. Også til børn på 10 måneder:) Derudover er der bagerst et fødevareleksikon, hvor du kan slå op hvad hun må få, hvornår og hvordan :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.